söndag 27 november 2016

Think Aloud - Joakim

Think aloud - Joakim

Think aloud - Joakim

Participant: 28 year old woman from Stockholm.

Destination Djurgården, jaha, svenska. Ok om jag trycker där kan jag byta språk.

Nähä, det kunde jag inte, då kom jag direkt till camera view (fundersam).

Ok, 500 m till Gröna lund..mm..

Vad är ditt intryck?

Ja, är det här som en riktig kamera view eller?

Ja det ska vara en riktig kameravy i den riktiga appen

Jaha ok! Jaha, skansen är så nära alltså ok! Hmmm vad ska jag göra nu?

Ja, du kan trycka på någon av dem för att få mer information

Ok, då får jag mer information om Gröna Lund, det skulle jag ju kunna behöva om jag var turist. Nu vill jag trycka på Skansen...nähä det gick inte.

Nej, just nu fungerar endast Gröna Lund. Det är bara en konceptuell prototyp.

Ok, ja vad ska jag göra nu då. Jag antar att jag skulle flyttat telefonen för att se mer?

Ja exakt, vad tycker du om konceptet?

Jag gillar att det är i realtid, det påminner lite om pokemon Go! Det är tilltalande.

Du kan testa de andra vyerna genom knapparna där uppe

Aha, Map view, då kan jag se vart jag är och vart jag är på väg. Det är bra. Och jag kan byta språk igen. Det är bra

Location filter! Det är nog bra, så man kan ställa in "jag vill inte se några restauranger bara historical sites!"

Några fler kommentarer?

Jag gillar det här med att det är real-tid. Att jag kan filma och direkt få information. Det är tilltalande.

Comments

The think aloud was a natural setting type of evaluation employing the method of an in the wild study. Little control over the users activities was underway. The participant was rather given small hints to overcome the fact that she wasn't within the proposed target group to start with.

The problems the user encounters seems more related to the fact that the prototype isn't representing the whole system. The conceptual idea seems to be much appreciated. This person was from Stockholm and not a tourist so it wasn't as accurate as it could have been but still gave some valuable insight. Especially that we have created an interesting application.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar